Koski räväytti toiseksi Vetomies-kilpailussa

Viime viikonvaihteessa Suomen MM-rallin yhteydessä ajetussa kansallisessa Vetomies-kilpailussa AL-Härmän Jari Koski ajoi kaksivetoisten luokassa loistavasti toiseksi. Nuotinlukijana toimi Jukka-Pekka Vistinmäki.

Vaikeuksien kautta hyvään lopputulokseen – niin voisi todeta Kosken rallista. Vetomies-kilpailu käsitti MM-kilpailussa ajaneiden jälkeen viisi erikoiskoetta lauantaina. EK-kilometrejä tuli 77. Kosken kuskaamassa BMW:ssä ilmeni alussa teknisiä ongelmia. Koski jäi kahdella ensimmäisellä erikoiskokeella kärjelle 40,5 sekuntia.

– Heti ensimmäisellä erikoiskokeella jarruissa oli ongelmia. Ne oli tunnottomat, ja syykin selvisi. En ollut ajanut ”sisään” uusi jarrupaloja tarpeeksi hyvin. Lisäksi öljyn lämmöt nousivat, ja jouduin hidastamaan. Myös kytkin alkoi luistaa, ja se haittasi koko kilpailun ajan. Onneksi kesti maaliin saakka, kortesjärveläinen tilitti.

Vetomies-kilpailu tiedetään takavuosilta vaativaksi ralliksi ja keskeytyksiä tulee. Koski ei luovuttanut. Hän ajoi kolmannelle erikoiskokeelle pohja-ajan ja oli seuraavalla toinen vain 2,4 sekuntia kärjestä. Sijoitus oli ennen viimeistä, Jyväskylän keskustassa ajettavaa Harjun erikoiskoetta se, että kaksikko oli kolmantena, eroa toiseen tilaan oli 11,9 sekuntia. Harjun erikoiskoe on vain 2,3 kilometriä pitkä, mutta Koski päästeli sen miehekkäästi kellottaen 3,8 sekunnin pohja-ajan. Hän nousi sillä toiseksi 28,9 sekunnin erolla voittajaan Aki Hirviojaan.

– Lopputulokseen olen tyytyväinen, mutta harmittaa auton tekniset ongelmat. Ne veivät hieman keskittymistä itse ajamisesta. Tokihan ennen Harjua toisena olleen kilpailijan tekemä virhe auttoi meitä, mutta sellaista ralli on. Sijoitukset jaetaan maalissa, Koski ynnäsi Keski-Suomen reissun.

Myös AL-Härmää edustava Jukka Ketomäki oli mukana nelivetoisten luokassa Mitsubishi Lancerilla. Seinäjokelainen joutui kuitenkin keskeyttämään neljänneltä tilalta neljännellä erikoiskokeella, kun auton moottorista tulivat öljyt väärälle puolelle eli konetilaan.

Vesa Rauhala