Koski ja Bergbacka vakuuttavasti Suomen mestareiksi – ”Tilanne oli koko ajan hallinnassa, lopussa sai jo höllätä”

AL-Härmä seurana sai yhden SM-mitalin tälle kaudelle lisää, kun Riku Koski ja kartanlukija Kari Bergbacka varmistivat rallin Suomen juniorimestaruuden.

Ratkaiseva osakilpailu ajettiin viime viikonloppuna kaksipäiväisenä kilpailuna SM Kokkola-rallissa. Sunnuntain kolme erikoiskoetta tulivat lähemmäksi Kauhavaa Kovjoen maisemissa sekä kaksi erillistä muun muassa Härjebackan ja Sääksjärven suunnalla, missä myös AL-Härmän seura-aktiiveja oli toimitsijatehtävissä.

BMW M3 -autolla kisaava Koski tiesi, millä keinolla Suomen mestaruutta juhlittaisiin. Koski on koko kauden ajanut oman luokkansa voitosta, ja se toisi Kokkolasta mestaruuden. Pohja-ajan Koski kellotti neljällä erikoiskokeella ja oli kahdella toinen. Johto luokassa lauantain jälkeen oli 34,8 sekuntia. Kun sama tahti jatkui sunnuntaina ja saldona oli päivän ensimmäisellä 23 sekunnin pohja-aika, alkoi kaikki olla selvää. Koski jo passaili kahdella viimeisellä erikoiskokeella, ja silti voittonumerot kahden minuutin ja viiden sekunnin turvin.

– Tilanne oli koko ajan hallinnassa, lopussa sai jo höllätä. Kierrettiin kaikki kivet varuuksi, että ei vain auto hajoaisi, Koski totesi tuoreena mestarina.

– Kausihan oli meille hyvä, kun pystyimme ajamaan voitoista kaikissa osakilpailuissa.

Mestarille koitti kuitenkin arki heti maanantaina, ja juhlien aika on myöhemmin.

– Juotiin sunnuntaina kakkukaffit ja pestiin autosta kisan kurat pois. Maanantaina kello soi aikaisin, ja lähdetään töihin, Koski kuittasi.

Koski voitti mestaruuden pisteen erolla isokyröläiseen Mika Korvolaan.

Koski kirjautti nimensä listaan, jossa on juniorimestareina menestyneitä ralliautoilijoita, kuten Markku Alén, Marcus Grönholm, Juha Salo, Teemu Asunmaa ja tietenkin Härmän oma mies, Juha Kangas.

Rallin yleisen puolella, vakio 1600 -autojen SM4-luokassa Kauhavan UA:n Leevi Lassila joutui keskeyttämään lauantaina vaihdelaatikkovikaan luokan neljänneltä sijalta. AL-Härmän väreissä ajava Valtteri Koski ajoi samassa luokassa viidenneksi.

Kokkola-rallin yhteydessä ajettiin myös BMW-rallisarjan osakilpailu. AL-Härmän kilpailijat Risto Lejon ja Sami Laurila taistelivat vielä kauden viimeisistä sarjapisteistä. Risto Lejonin ja kartanlukija Petri Hanhilan hyvin sujunut kisa keskeytyi kuitenkin ennen viimeistä erikoiskoetta, kun auton bensapumppu meni rikki. Lejon oli keskeytysvaiheessa luokan toisena.

– Bensapumppu hajosi toiseksi viimeisellä erikoiskokeella kaksi kilometriä maalista. Sääli, sillä nousimme sunnuntain avausek:lla sarjapisteistä ajavista kärkeen, koska siinä vaiheessa 11 sekunnilla johtanut Timo Bäck ei ajanut tällä kaudella pisteistä, sarjassa neljänneksi sijoittunut Lejon sanaili.

Sami Laurila ja Arto Kleimola ajoivat hyvän tuloksen ollen maalissa kolmantena minuutin ja kolme sekuntia voittajaa Timo Bäckiä perässä.

– Hyvä kisa meille, vaikka tokihan Lejonin Riston keskeytys nosti meidän sijoitusta. Korotetut pisteet toivat meille sarjan kolmostilan. Se oli hieno palkinto meikäläisen 30-vuotiselle ralliharrastukselle, Laurila tiivisti.

Hän nautti rallin reitistä.

– Kälviän alueen erikoiskokeet lauantaina olivat kotoani reilun 60 kilometrin päässä. Sunnuntaina Purmon maisemiin oli 40 kilometriä. Voisi sanoa kotikisaksi, Laurila tunnelmoi.

Vesa Rauhala