AL-Härmää edustavan Jere Kalliokosken kymmenes kausi rallicrossin parissa käynnistyy rytinällä. Ensin on Honkajoen RX Masters -kilpailu tulevana sunnuntaina 21.5. ja seuraavana viikonloppuna kansainvälinen RallyX Kouvolassa.
Kuninkuusluokan kolminkertaisen Suomen mestarin ohjelmassa on tällä kaudella neljä kotimaista RX Masters -kilpailua sekä RallyX:n Suomen osakilpailu.
25-vuotias Kalliokoski on valmistautunut kauteen huolellisesti. Nykyinen ajokki Ford Fiesta on käyty läpi ja testiä on ajettu niin Honkajoella kuin Kouvolassakin. Honkajoen testi meni liukkaan kelin harjoitteluksi, vettä satoi aamusta iltaan, Kouvolassa ajettiin aurinkoisessa ja kuivassa kelissä.
– Honkajoella treenattiin sadekelillä ajoa, saatiin märän kelin setupit kuntoon. Tykkimäessä kuivalla kelillä päivä sujui erittäin hyvin, tehtiin iskaritestiä ja ajettiin rataa taas tutuksi, sellaista perustestailua. Auto tuntuu hyvältä, kaikki toimii, Kalliokoski sanoo.
– Kouvolan RallyX on tämän kauden päätavoite, siihen tämä viimeisin testikin tähtäsi, siellä tavoitellaan podiumpaikkaa. RX Masters on hyvä kisa aloittaa, saan pitkän tauon jälkeen tuntumaa ja rutiinia, ettei tarvitse aivan kylmiltään lähteä tappelemaan luupäisten huippukuskien sekaan.
Mainos (sisältö jatkuu alla)
Mainos päättyy
Mainos (sisältö jatkuu alla)
Mainos päättyy

Voittoja, pettymyksiä ja Suomen mestaruuksia
Alahärmäläisen ura alkoi kartingilla, jatkui jokamiesluokassa ja vei rallicrossiin. Kymmeneen vuoteen on mahtunut paljon: voittoja, pettymyksiä, hienoja kokemuksia ja kolme Suomen mestaruutta.
– Ensimmäinen kausi oli 2014, ajoin Kouvolassa MM-osakilpailussa Supercar-Lite-luokassa, semissä norjalainen kaveri ajoi ”Lantan mutkassa” päälle, ja siihen meni finaalipaikka. Yritin ajaa myös SM-sarjassa, mutta silloinen Toyota MR2 ei toiminut alkuunkaan. Seuraavalla kaudella alla oli uusi MR2:nen, se oli parempi, mutta alkukausi meni penkin alle, Kouvolassa irtosi vauhtipyörä ensimmäisessä alkuerässä, ja Hyvinkäällä putosi koko moottori jossain finaalissa, Kalliokoski muistelee.
– Sen jälkeen alkoi mennä paremmin, Kauhajoella ajoin uran ekat pohjat ja loppukaudella olinkin aina A-finaalissa. Seuraavaksi kaudeksi (2016) vaihdettiin Supercar-luokan Skodaan, ja sillä tulikin heti Suomen mestaruus.
– Pari seuraavaa kautta meni Euroopassa, ensin Albatec-tiimissä Peugeotilla. Samaan aikaan ajoin Suomessa SM-hopealle, se oli aika raskas kausi armeijoineen ja ulkomaanreissuineen. Seuraavana vuonna, 2018, ajoin G-For -tiimin Rellulla, se oli nopea, mutta kun tiimi ei huoltanut sitä tarpeeksi, se hajosi aika usein. Vain kotikisassa Loheacin radalla Ranskassa kaikki toimi, ja olin finaalissa viides, Kalliokoski kertoo.
– 2019 oli myös kiireinen, ajoin oman tiimin Fiestalla RallyX-sarjaa, yhtä vaille kaikki SM-osakilpailut ja Ruotsin ja Etelä-Afrikan MM-kisat. Koronakaudella 2020 ajoin vain Suomen MM-osakilpailun ja rata SM-sarjan Bemarilla. Kaksi edellistä kautta on mennyt täysipainoisesti SM-sarjassa, ja tuloksena on ollut kaksi mestaruutta.
Menestys rallicrossissa
SM-kulta 2016, 2021, 2022
SM-hopea 2017
SM-pronssi 2019
RallyX pronssia 2019
EM-sarjan 10. 2018
Toni Lönnroos