Uutiset

Jere Kalliokoski on rallicrossin kuninkuusluokan Suomen mestari

Palkintokorokkeella vasemmalla hopeamitalisti Mika Liimatainen, Suomen mestari Jere Kalliokoski keskellä ja oikealla pronssimitalisti Henri Haapamäki.
Palkintokorokkeella vasemmalla hopeamitalisti Mika Liimatainen, Suomen mestari Jere Kalliokoski keskellä ja oikealla pronssimitalisti Henri Haapamäki.
Kuva: Toni Ollikainen/Tonigraphs

Rallicrossin SM-sarja huipentui lauantaina Pesämäen moottoriradalla Honkajoella. Hallitseva Suomen mestari, alahärmäläinen Jere Kalliokoski voitti uransa kolmannen Supercar-luokan mestaruuden päättämällä kauden hattutemppuun: alahärmäläinen oli paras Oulussa, Hyvinkäällä ja Honkajoella. Mestaruus ei tullut helpolla, hopealle ajanut Mika Liimatainen tarjosi kovan vastuksen.

Lähtökohta kauden finaaliin oli herkullinen, Ford Fiestalla ajava Kalliokoski johti Liimataista yhdellä pisteellä. Alkuerien jälkeen tilanne oli edelleen tasainen, ero oli kasvanut kahteen pisteeseen Kalliokosken ollessa alkuerien nopein.

– Oli aika hankala aamu, herätessä ei pää kääntynyt, kun niskat olivat menneet jumiin. Sitten vielä warm upissa oli vähän ruuhkaa, enkä saanut kunnolla tuntumaa rataan. Ensimmäisessä alkuerässä olin toiseksi nopein, toiseen saatiin vähän paremmat säädöt ja onnistuttiin se voittamaan. Kolmanteen erään rata alkoi kuivua, niinpä palauteltiin pikkuhiljaa kuivan kelin setupit takaisin, Kalliokoski kertoo.

Taistelupari oli eri semifinaaleissa, ja molemmat jatkoivat niistä finaaliin puhtaalla pelillä.

– Semin startissa oli vähän liian alhaiset lähtökierrokset, Henkka Haapamäki pääsi hyvin iholle, mutta onnistuin karistamaan hänet kannoiltani ja sain ajella lopulta aika rauhassa maaliin.

Kauden viimeinen startti oli täynnä sähköä, tuhatpäinen yleisö odotti taisteluparin näytöstä, voittaja olisi Suomen mestari.

– Olin täydellisen keskittynyt. Kun lähdin finaalin lähtöalueelle, ajatuksissa oli vain edessä oleva lähtö. Startti onnistui aika nappiin, pääsin hyvään vauhtiin ja sain hyvät kierrokset ajettua. Neljännen kierroksen jälkeen hukkaportin putki meni poikki, otin varoiksi paukun pois päältä ja laskin vähän nopeutta viimeiselle kierrokselle. Olin tulossa maaliin, kunnes huomasin, ettei missään näy ruutulippua, se oli aika yllätys ja rupesin taas ajamaan kovempaa, Kalliokoski kertaa kisan kulkua.

– Seurailin ekstrakierroksella koko ajan peileistä, missä Liimatainen tulee, mutta ei häntä näkynyt. Voittoa tai mestaruutta en ajatellut ennen kuin lopulta pääsin viimeisestä mutkasta maaliin ja näin ruutulipun, silloin tuli helpottunut olo. Kisan alla oli aika kovat paineet, mestaruudesta ei ajeta vain itseä varten, vaan koko tiimi on siinä mukana.

Kalliokosken ensimmäinen mestaruus tuli kaudella 2016 Skoda Fabialla, kaksi seuraavaa mestaruutta härmäläinen ajoi nykyisellä Ford Fiestalla. Lisäksi Kalliokoskella on rallicrossin Supercar-luokasta hopeaa ja pronssia kausilta 2017 ja 2019.

Toni Lönnroos

Tulokset SuperCar

1. Jere Kalliokoski
2. Mika Liimatainen
3. Joni-Pekka Rajala
4. Henri Haapamäki
5. Jari Putkinen
6. Antti Suutarinen

Pisteet Supercar 5/5

1. Jere Kalliokoski 114p
2. Mika Liimatainen 109p
3. Henri Haapamäki 88p
4. Antti Suutarinen 81p
5. Jari Putkinen 70p

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

    Jaa artikkeli