Valtatie 19 on maakunnan valtasuoni

Pohjanmaan, Etelä-Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan maakuntaliitot haluavat edistää Etelä-Pohjanmaan ELYn liikennevastuualueen tiesuunnittelun määrärahoja.

Seuraavassa vaalipiirin kansanedustajien ja maakuntaliittojen puheenjohtajiston tapaamisessa marraskuussa asia on vahvasti esillä.

Ilman suunnitelmia ei synny uutta eikä korjata vanhaa infraa.

Rahaa ELYllä on suunnitteluun, joka tehdään pääosin konsulttityönä, mutta ei suunnitteluttamiseen, ja byrokratia taas estää näiden määrärahojen siirtelyn. Kun on suunnitelmia, voidaan lähteä ajamaan varsinaisen tienteon rahoitusta.

Valtatie 19 on maakunnan vilkkain väylä, ja se sai ensimmäisen toteutusvaiheen rahoituksen viime kesänä. Työt Lapuan ja Seinäjoen välillä alkavat kesällä 2021.

Rahoituksen saanti oli hyvä esimerkki yhdessä tekemisen merkityksestä. Elinkeinoelämä, kansanedustajat, maakunnat ja kaupungit olivat yhdessä rintamassa ajamassa hanketta ja hyvin kävi.

Nyt tämän pitää jatkua.

Valtatie 19 tarvitsee useita parannuksia ja niiden suunnitelmia.

Seinäjoki-Lapua -välin nelikaistaistaminen ja muun muassa PowerParkin, Kauhavan, Patruunatehtaan sekä vt 8:n ja vt 19:n risteysjärjestelyt.

On hyvä muistaa, ettei vt 19 suinkaan ole ainut tie, jolla on korjaustarpeita.

Mikäli valtion suunnittelumäärärahahanat eivät aukene, pitää maakuntien yhdessä rahoittaa määräaikaisen henkilön palkkaaminen ELYlle.

Kustannusvaikutus vuodessa sivukuluineen on noin 20 000 €/maakunta. Se on kuitenkin pieni summa, kun verrataan sitä rakentamiseen, esimerkiksi Lapuan kaupunki rahoitti valtiota lähes miljoonalla eurolla Koveron risteyksen tekemisessä.

Jotta tavarat ja ihmiset liikkuvat sujuvasti ja turvallisesti, tarvitsemme jatkossakin tieinvestointeja. Hyvä tiestö ehkäisee myös asumisen keskittymistä pelkästään keskuskaupunkeihin.

Kai Pöntinen (kok), maakuntaneuvos

Etelä-Pohjanmaan maakuntavaltuuston pj.