Liikunta hyödyttää aivoterveyttä

Liikunnallakin voit taistella muistisairauksia vastaan, vieläpä kahdella rintamalla. Ensinnäkin liikunta vaikuttaa suoraan aivoihin: se parantaa aivojen verenkiertoa ja luo hermosolujen välille uusia yhteyksiä. Toisaalta liikunta ehkäisee kansantautejamme, kuten aikuistyypin diabetesta, metabolista oireyhtymää sekä sydän- ja verisuonitauteja, jotka kaikki ovat muistisairauksien riskitekijöitä.

Aivoliiton suosituksen mukaan aivot pitävät erityisesti liikuntalajeista, joissa hengästyy ja hikoilee mutta joissa happi ei lopu kesken.

Lajit, joissa tarvitaan koordinaatiota, rytmiä ja keskittymistä, ovat aivojumppaa parhaasta päästä. Tällaisia ovat esimerkiksi tanssi, maastossa liikkuminen ja erilaiset pelit.

Tärkeää liikkumisessa on valita itselle mielekäs liikuntamuoto. Terveysvaikutukset ovat tärkeitä, mutta vähintään yhtä tärkeää on, että liikkuminen on iloista ja houkuttelevaa.

Aivot virkistyvät mielekkäästä liikunnasta, koska liikunnan aikana erittyy aivojen henkistä toimintakykyä kohottavia mielihyväaineita, endorfiineja.

Endorfiinit ovat yhteydessä hyvänolontunteeseen, ja kaikenlainen ruumiillinen rasitus lisää niiden eritystä.

Kaikki liikunnan aikaansaamat muutokset aivojen rakenteissa ja kemiassa johtavat muun muassa seuraaviin muutoksiin: aivot ”nuorenevat”, keskittymiskyky paranee, muisti ja oppiminen helpottuvat, masennus ja alakuloisuus vähenevät, stressinsietokyky kasvaa, unen laatu paranee jne.

Liikunnalla ei voi estää vanhenemista, mutta liikunnalla voi vähentää ja hidastaa vanhenemisen tuomia muutoksia.

Aivoverenkiertohäiriöiden ehkäisyssä pätevät vanhat, hyvät elämäntapaohjeet tupakoinnin lopettamisesta, maltillisesta alkoholinkäytöstä sekä kohonneen verenpaineen ja kolesterolin hoidosta.

Liikunnan avulla saat lisää toimintakykyä ja sisältöä elämääsi.

Muista kuitenkin kohtuullinen ja sinulle sopiva taso rasituksessa ja rasitusajassa.

Eero Laakso Kauhavan seudun sydänyhdistyksen liikuntavastaava